-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:10725 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:58

چرا ميّت را غسل ميّت مي دهند؟ لطفاً فلسفه اش را ذكر كنيد.

برادر گرامي ! از اين كه با ما مكاتبه كرده و پرسش هاي خود را با ما در ميان گذاشتيد سپاسگزاريم .

معتقديم قوانين و مقررات دين مقدس اسلام مبتني بر مصالح و مفاسد است .

آن جا كه مصلحت داشته باشد, امر به انجام آن كرده است . مصلحت اگر زياد باشد, واجب كرده و اگر كم باشد,مستحب است . در جايي كه مفسده داشته باشد, نهي كرده است . مفسده زياد را حرام و كم را مكروه دانسته است .

بر ما واجب است طبق دستور اسلام عمل كنيم ,خواه علتش را بدانيم , خواه ندانيم .

اكثر احكام اسلامي تعبّدي است , چون فلسفه اش را نمي دانيم , اما مي توانيم حكمت بعضي احكام را بفهميم وحكمت وجوب غسل ميّت براي ما مشخص نيست , چون فلسفه اش را نمي دانيم , ولي با مراجعه به روايات مي توان بعضي از حكمت هايش را درك كرد, از جمله :

1 رفع آثار جنبات . در روايات متعددي آمده : هر انساني هنگام مرگ جنب مي شود و مني از او خارج مي شود,به عنوان مثال از حضرت امام زين العابدين 7نقل شده : .()

(پـاورقي 2.صدوق , علل الشرايع , ج 1 ص 348 حديث 1

عبداللّه قزويني مي گويد: از حضرت جوادالاءئمه پرسيدم : چرا ميّت را غسل مي دهند و چرا غسال بايد غسل مس ميّت كند؟ حضرت در پاسخ فرمود: ميّت جنب است و چون مي خواهد با فرشتگان ديدار كند, بايد پاك باشد. عسال هم چون مي خواهد با مؤمنان ملاقات كند, شايسته است جنب نباشد.()

(پـاورقي 3.همان , حديث 22 برطرف كردن آلودگي هاي ناشي از امراض و علل آن .

حضرت رضا7در پاسخ كسي ك پرسيد: چرا بايد ميّت را غسل داد؟ فرمود: حكمتش چند چيز است : پاك نمودن و تطهير ميّت از آلودگي و انواع مرض و علل آن آ چون مي خواهد با خداوند و اهل آخرت ملاقات كند. نيز ازبين بردن آثار آبي (مني ) كه از آن آفريده شده است .

اما اينكه بايد غسال غسل مس ميت كند, يك حكمتش اين است كه در سطح آدمي هميشه مقدار زيادي و ميكروب هاي ديگر وجود دارد. تا انسان زنده است , حرارت بدنش دائماً با آن مبارزه كرده و جلو رشدش را مي گيرد. وقتي مي ميرد و حرارت از بين مي رود, ميكروب هاي روي پوست شروع به فعاليت مي كنند و پوست بدن را كانون كثافت مي نمايند. از طرفي در حين مرگ چون روح حيواني از سلول ها خارج مي شود, كثافات داخلي و سموم خطرناك , خود را به صورت عرق از بدن ميت بيرون مي دهند كه عوام به آن عرق مرگ مي گويند.()

(پـاورقي 1.همان , حديث 3

بديهي است در اثر مسّ بدن , ميّت ميكروب ها به آن منتقل مي شود. لذا بايد غسل مس ميّت انجام دهد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.